• ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اساسنامه موسسه خیریه سبحان

اساسنامه موسسات خیریه

موضوع بند ۱۳ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

فصل اول: کلیات و اهداف

ماده۱) نام موسسه خیریه سبحان است. که در این اساسنامه بلحاظ رعایت اختصار «موسسه» نامیده میشود.

ماده۲) موضوع فعالیت: امور عام المنفعه در حوزه اقتصادی و فرهنگی وآموزشی میباشد.

تبصره: کلیه فعالیتهای موسسه، غیرسیاسی و غیرانتفاعی می باشد.

ماده۳) محل: مرکز اصلی موسسه در شهرستان سقز واقع است و در صورت نیاز می تواند برابر بند ۱۴ ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی بند۱۳ ماده ۲۶ در سایر نقاط داخلی کشور شعبه نمایندگی یا دفتر دایر نماید.

ماده۴) تابعیت: موسسه تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن تابعیت خود را به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند.

ماده۵) مدت فعالیت: موسسه از تاریخ تاسیس برای مدت نامحدود تشکیل می¬گردد.

ماده۶) دارایی اولیه موسسه اعم از منقول و غیرمنقول مبلغ ۵۰۰۰۰۰ (پانصد هزار)ریال می باشد که توسط خیرین تماماً پرداخت شده و در اختیار موسسه قرار گرفته است.

ماده۷) اهداف موسسه عبارتند از:

۱- جمع آوری کمکها، صدقات و نذورات افراد خیر ۲- جلب کمکهای نقدی و غیر نقدی از موسسات  رسمی و دولتی و نهادهای خیریه داخلی و خارجی ۳- شناسایی افراد و خانوادهای نیازمند و کمک مالی به آنان (به صورت قرض الحسنه یا بلاعوض) ۴- شناسایی آسیبهای اجتماعی و کمکهای مشورتی به افراد و خانواده های نیازمند با کمک نیروهای متخصص ۵- تأسیس دارالایتام یا مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست. ۶- حمایت از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب مستعد که دارای ضعف مالی هستند. ۷- انجام معاملات و فعالیتهای اقتصادی سالم و انعقاد هر نوع قرارداد با موسسات دولتی و غیردولتی به منظور تأمین هزینه های جاری و عمومی و خدمات مورد نظر موسسه.

ماده ۸) هیات موسس عبارتند از:

آقایان: ۱- ابراهیم فتوحی ۲- سعید مولایی ۳- عبدالله جوانپور ۴- عبدالرحمن نادرسور ۵- علی اسماعیل¬زاده ۶- احمد ستوده ۷- قادر پورشامحمد ۸- رضا فتوحی ۹- حسن الماسی ۱۰- ناصر اکبری

تبصره: هیات موسس موسسه بعد از تاسیس موسسه و معرفی هیات امنا از بین خود و یا دیگران مسئولیتی در قبال موسسه نخواهند داشت.

فصل دوم: ارکان

ماده ۹) ارکان موسسه عبارتند از:

الف: هیأت امنا   ب: هیأت مدیره   ج: مدیرعامل   د: بازرس یا بازرسان

الف: هیأت امنا:

ماده۱۰) مجمع عمومی هیات امنا با تعداد ۳۵ نفر تشکیل و عالیترین مرجع تصمیم گیری در موسسه می باشد که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.

تبصره: فعالیت هیات امنا افتخاری خواهد بود.

ماده۱۱) چنانچه هر یک از اعضاء هیات امنا فوت نماید یا استعفاء دهد یا به هر علت امکان فعالیت یا مشارکت در مجمع عمومی را نداشته باشد، هیات امنا شخص واجد شرایط و مورد اعتماد را از میان داوطلبان و با رای سه چهارم اعضاء خود بعنوان جانشین وی انتخاب خواهد نمود.

تبصره۱: چنانچه صلاحیت اکثریت اعضاء هیات امنا از نظر مراجع قانونی ساقط گردد، موسسه از ادامه فعالیت محروم و خود به خود منحل خواهد شد.

تبصره۲: نماینده سازمان بهزیستی باید بر نحوه تشکیل مجامع عمومی نظارت داشته و کلیه صورتجلسات را امضاء نماید.

تبصره۳: شرکت نماینده سازمان بهزیستی کشور در تشکیل مجامع فوق العاده در زمانی که انحلال موسسه مطرح است الزامی بوده و صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده بدون تایید نماینده سازمان بهزیستی فاقد اعتبار خواهد بود.

ماده۱۲) مجمع عمومی عادی سالی یکبار تا تیرماه تشکیل خواهد شد. برای رسمیت جلسه حضور نصف به علاوه یک اعضاء و جهت تصویب هر موضوعی نیز رأی موافق اکثریت نصف به علاوه یک اعضاء حاضر ضرورت دارد. در صورتی که در دعوت نخست اکثریت حاصل نشد،جلسه دوم به فاصله پانزده روز تشکیل و با هر تعداد حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت. مجمع عمومی عادی ممکن است به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هیات مدیره یا یک سوم اعضای هیات امنا تشکیل گردد. دعوت برای مجمع عمومی از طریق کتبی یا تلفنی یا درج آگهی در روز نامه کثیرالانتشار می باشد.

تبصره: در صورت لزوم سازمان بهزیستی می تواند اقدام به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نماید، به خصوص در زمانی که استعفای دسته جمعی اعضای هیات مدیره مطرح بوده و یا موسسه در مرحله انحلال قرار گیرد.

ماده۱۳) وظایف مجمع عمومی هیات امنا عبارتند از:

۱-انتخاب و تجدید انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرسان (اصلی و علی البدل)

۲-عزل بعضی یا کل اعضای هیأت مدیره و بازرسان

۳-استماع و رسیدگی به گزارش هیئت مدیره و بازرسان

۴-بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرسان

۵-تعیین عضو جانشین هیئت امنا طبق مندرجات ماده ۱۱

۶-تصویب تراز نامه و بودجه

۷-تعیین خط مشی کلی موسسه و تصویب و یا اقدام به هر عملی که در راستای اهداف موسسه باشد.

۸-تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی¬ها و اطلاعیه¬های موسسه تا تشکیل مجمع عمومی سال بعد در آن انتشار خواهد یافت.

۹-تصویب تغییرات مفاد اساسنامه.

۱۰-تصمیم گیری در خصوص انحلال موسسه.

ماده۱۴) مجمع عمومی فوق العاده هیأت امنا با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:

۱-با درخواست هیأت مدیره یا بازرس و بازرسان          ۲-با در خواست یک سوم از اعضای هیأت امنا

تبصره: دعوت برای مجمع عمومی فوق العاده از طریق تلفن یا کتبی یا درج آگهی در روزنامه¬های کثیرالانتشار بوده و مطابق با شرایط برگزاری مجمع عمومی عادی تشکیل و رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با حداقل دو سوم آراء موافق از تعداد حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

ماده۱۵) مجمع عمومی توسط هیأت رئیسه¬ای مرکب از یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و دو نفر ناظر دایر می شود.

تبصره۱: اعضای هیات رئیسه با اعلام و قبول نامزدی خود در مجمع انتخاب خواهد شد.

تبصره۲: اعضای هیات رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیات مدیره و بازرسان باشند.

ب: هیأت مدیره:

ماده۱۶) موسسه دارای هیئت مدیره ای مرکب از ۷  نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی البدل خواهد بود.

تبصره۱: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء موافق معتبر خواهد بود.

تبصره۲: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات آن ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء هیئت مدیره بدون عذر موجه و بدون ا طلاع قبلی تا سه جلسه متوالی و شش جلسه متناوب، در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

ماده۱۷) در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده هیات مدیره، به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.

ماده۱۸) هیات مدیره علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل هر ۳۰  روز یکبار تشکیل خواهد داد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفن رئیس هیات مدیره تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد. فاصله بین ارسال دعوتنامه و یا تلفنی و تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل سه روز خواهد بود.

ماده۱۹) اعضای هیئت مدیره حداکثر تا یک هفته بعد از انتخاب شدن تشکیل جلسه خواهند داد و از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب خواهد نمود وحدود اختیارات آنها مطابق آئین نامه داخلی ماده ۲۶ و دستور العمل های مربوطه به سازمان بهزیستی کشور خواهد بود.

ماده۲۰) هیئت مدیره برای مدت ۳ سال انتخاب خواهد شد. انتخاب مجدد هیئت مدیره برای دوره¬های بعدی بلامانع بوده و هیات مدیره موظف است حداکثر دو ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی بمنظور انتخاب هیئت مدیره جدید دعوت نماید. هیات مدیره موظف است یک نسخه از نتیجه انتخابات خود را به سازمان بهزیستی استان یاستاد ارسال نماید.

ماده۲۱) هیئت مدیره نماینده قانونی موسسه بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل می باشد:

۱- حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول

۲- رسیدگی به حسابهای موسسه وپرداخت بدهی¬ها و وصول مطالبات

۳- اجرای مصوبات مجامع عمومی هیئت امنا در راستای اجرای اهداف موسسه

۴- افتتاح حساب در بانکها به نام موسسه

۵- انجام تشریفات قانونی و تعقیب جریانات قضایی و مالیاتی و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم و تعیین حَکم و تعیین وکیل و عزل آن، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش و در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی با حق توکیل به غیر.

۶- بطور کلی هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله¬ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول و تبدیل به احسن یا رهن گذاری و فک رهن و استقراض به استثنای فروش اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی هیئت امنا می باشد به نام موسسه انجام دهد.

تبصره۱: کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با دو امضا از سه امضاء رئیس هیات مدیره و خزانه دار و مدیرعامل و با مهر موسسه معتبر خواهد بود.

تبصره۲: جز درباره موضوعاتی که بموجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی هیئت امنا است، هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور موسسه را مشروط بر رعایت حدود اهداف و وظایف دارا می باشد.

تبصره۳: هیات مدیره می تواند از بین خود یا خارج از اعضای هیات مدیره، یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عاملی موسسه انتخاب نموده و حدود اختیارات او را تعیین نماید، که عزل وی نیز از اختیارات هیئت مدیره خواهدبود و مدیرعامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیات مدیره به وی تفویض می گردد نماینده موسسه محسوب شده و ازطرف موسسه حق امضاء را دارد.

تبصره۴: صلاحیت فنی و تخصصی مدیرعامل بایستی به تایید سازمان بهزیستی کشور برسد.

تبصره۵: اگر مدیرعامل عضو هیات مدیره باشد، دوره مدیریت عامل او از مدت عضویتش در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود.

ج: بازرسان

ماده۲۲) مجمع عمومی عادی هیئت امنا ۱ نفر را بعنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را بعنوان علی البدل برای مدت۱(یک)سال انتخاب خواهد نمود.

تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده۲۳) وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:

۱) بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش عملکرد برای مجمع

۲) بررسی گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی و غیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی

۳) ارائه گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره و مدیر عامل از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره ۱: بازرس می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت کند.

تبصره ۲: کارشناسان معرفی شده از طرف سازمان بهزیستی اجازه بازدید و بازرسی از نحوه خدمات فنی، دفاتر و اسناد مالی موسسه را داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف طبق ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی و آئین نامه و دستور العملهای مربوطه می توانند اقدام لازم را معمول دارند.

ماده۲۴) کلیه اسناد و مدارک موسسه اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان بدون قید و شرط بوسیله هیات مدیره موسسه باید جهت بررسی در دسترس بازرس (یا بازرسان) قرار گیرد.

فصل سوم: بودجه و مواد متفرقه

ماده ۲۵) بودجه موسسه از طریق جمع آوری هدایا، اعانات، قبول وصیت و وقف و از سایر فعالیتهای مندرج در ماده ۷ اساسنامه که در جهت تامین منابع مالی موسسه ضرورت دارد تأمین می شود.

تبصره۱: کلیه وجوه مازاد بر هزینه های موسسه در حساب مخصوصی بنام موسسه در نزد یکی از بانکهای رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران نگهداری خواهد شد.

تبصره۲: سال مالی موسسه منطبق با سال شمسی بوده و به پایان اسفند ماه ختم می شود.

ماده۲۶) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی موسسات خیریه ای که به ثبت رسیده اند و به مصرف گروه هدف سازمان می رسد ازپرداخت مالیات معاف می باشند.

ماده۲۷) شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی توسط موسسات خیریه:

-موسسان و وابستگان طبقات اول و دوم آنان و نیز هیأت أمنا و مدیران موسسه حق معامله با موسسه را ندارند.

-موسسان یا صاحبان سرمایه حق هیچگونه برداشت و یا تخصیص از محل کمک¬ها و هدایای دریافتی و غیرنقدی به موسسه را ندارند.

-مرجع نظارت بر درآمد و هزینه موسسات خیریه، سازمان امور مالیاتی کشور و ادارات تابعه خواهد بود.

-موسسات خیریه مکلفند صورتجلسات درآمد و هزینه سالانه خود را که متکی به اسناد و مدارک قابل قبول باشد، حداکثر تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالی موسسه به مرجع ناظر مربوطه تسلیم نمایند و مرجع ناظر موسسه نیز باید ظرف ۴ ماه از تاریخ وصول صورتحساب، نتیجه رسیدگی را در مورد صورتحساب درآمد و هزینه و رعایت مقررات قانونی و آئین نامه اجرایی ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم اعلام و درصورت تأیید، گواهی لازم را جهت اقدام قانونی به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نماید.

-موسسات خیریه مکلف به انجام سایر مقررات مذکور در آئین نامه اجرایی مربوطه و تکالیف مقرر از جمله تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود.

-عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم از سوی موسسات خیریه در هر سال مالی، موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد.

تبصره: رعایت مفاد ماده ۲۷ و ۲۸ در خصوص موسسات خیریه لازم الاجرا می باشد.

ماده۲۸) کلیه مدارک، پرونده¬ها و نوشتجات در دفتر مرکزی موسسه نگهداری می شود و مکاتبات رسمی موسسه به امضای رئیس هیات مدیره و در غیاب او نایب رئیس هیات مدیره و مهر موسسه خواهد بود. مگر آنکه این اختیار از سوی هیات مدیره به مدیرعامل تفویض شود.

تبصره: مصوبات و صورتجلسات هیات امنا و هئیت مدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای ذیربط خواهد رسید.

ماده۲۹) محل موسسه و اقامتگاه اعضای هیات مدیره و اشخاص صاحب امضاء و تغییرات بعدی آن باید به اطلاع سازمان بهزیستی کشوربرسد.

ماده۳۰) موسسه دارای مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن به تصویب هیات مدیره خواهد رسید.

تبصره: هیات مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم موسسه مسئولیت قانونی دارند.

ماده۳۱) انحلال: در صورت انحلال مؤسسات موضوع این دستورالعمل، مجمع عمومی فوق العاده با نظارت سازمان، هیئت تصفیه¬ای را انتخاب کرده و این هیات موظف خواهد بود پس از ادای دیون و وصول مطالبات نسبت به واگذاری اموال و املاک به سازمان بهزیستی کشور، با نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام نماید.

ماده۳۲) انجام فعالیتهای فرهنگی موسسه با رعایت مقررات و موازین مربوطه پس از اخذ مجوزهای مربوطه مجاز می باشد.

ماده۳۳) برای هر یک از فعالیتها و اهداف مندرج در ماده ۷ موسسه می بایست پس از تصویب اساسنامه توسط کمیسیون ماده۲۶ استانی یا عالی و اخذ پروانه تاسیس پروانه فعالیت لازم را مطابق دستور العملهای مربوطه از کمیسیون ماده ۲۶ استانی اخذ نماید.

ماده۳۴) این اساسنامه مشتمل بر ۳ فصل و ۳۴ ماده و ۲۵ تبصره در نشست مورخ ۲۲/۱۱/۱۳۸۲ هیأت موسس به تصویب رسید و در تاریخ ۷/۲/۱۳۹۷ اصلاح گردید.